sobota, 21 września 2013

Jak pracować z tekstem w Illustratorze - część 1

Untitled Document

Jako projektant graficzny bardzo często pracuję z tekstem - mogła-
bym powiedzieć właściwie, że bardzo rzadko z nim NIE pracuję. Dlatego umiejętność poprawnego składu i pracy z polami teksto-wymi to podstawa. Muszę wiedzieć co mogę robić, czego robić nie powinnam (i dlaczego).
Muszę wyczuć odpowiedni kerning, czy odległość między wiersza-
mi, żeby był czytelny i estetyczny. Dobór właściwego fonta też jest kluczowy. Są takie, które świetnie sprawdzają się w druku, są też takie, które stworzone są do webu.

Jak pracować z tekstem w Illustratorze, aby było łatwo, przyjem-nie i ...czytelnie? W tej serii pokażę Wam wszystko, co będzie
Wam potrzebne, aby efektywnie składać tekst.

Zapraszam!
Podstawowa wiedza o typografii

Wielu projektantów niewiele wie na temat typografii. Taka jest prawda:) Ja sama czuję, że nie wiem dostatecznie dużo i ciągle staram się uczyć. Typografia to bardzo obszerny temat, który można studiować wiele lat, ale my, projektanci powinniśmy znać przynajmniej podstawy. Poniżej wytłumaczę parę najważniej-
szych zagadnień, które ABOLUTNIE KAŻDY projektant powinien znać. Dziś mowa o świetle międzyliterowym, interlinii, kerningu, odległości między słowami. Wydaje Wam się to trudne? W rzeczywistości takie nie jest i niedługo będziecie wszystkie te rzeczy od siebie odróżniać. Obiecuję! :)
Tracking - czyli światło międzyliterowe


Jest to odległość między literami w słowach i całych paragrafach. Tekst może być "ciaśniejszy" bądź "luźniejszy". Często podczas składania tekstu do druku edytujemy tę odległość, aby tekst dobrze nam się składał, robimy manualnie tzw. justowanie
obustronne. Często też zwiększamy światło międzyliterowe aby tekst stał się bardziej czytelny - jest to ważne szczególnie przy małym rozmiarze tekstu.

O czym warto wiedzieć

Po złożeniu tekstu patrzymy na niego kolejny raz mrużąc oczy - wtedy widzimy większe "dziury" w tekście, czyli za duże odległości między literami, albo słowami. Zmniejszamy je edytując odpowied-
nio tracking.

Przedzielanie wyrazów nie jest błędem i używamy go często przy składaniu tekstu (ale nie przesadzajmy!).
Ostatnią linijkę justujemy do lewej (rzadziej do prawej)). Czylinie rozciągamy jej na siłę na całą szerokość kolumny!

Staramy się nie zostawiać ogonków - krótkie wyrazy jak:
że, on, do, jak, się, też, z, o, które, itp. - przerzucamy do następ-
nej linij ki.
Kerning

Kerning jest to odległość między DWIEMA konkretnymi literami. Dobrze ustawiony kerning polega na tym, że odległość między literami jest optymalna. Co nie znaczy taka sama między każdą
z liter. Są pewne zestawy liter, które wymagają ingerencji, są też takie, które wyglądają ze sobą dobrze.
Mimo, że to bardzo ważna rzecz, kerning jest często pomijany, np. przy tworzeniu stron internetowych - czego powodem może być jak najbardziej fakt, że ustawianie kerningu w kodzie nadal jest bardzo trudne (choć nie niemożliwe!). Wielu dizajnerów zwyczajnie ignoruje problem kerningu. Wychodzą z założenia, że jeśli używają dobrego fonta (czytaj znanego, drogiego, bądź często używane-
go). to nie muszą już nic więcej z nim robić. Przecież został on przez kogoś dobrze zaprojektowany i ma "działać".
Często też powodem jest fakt, że czytając widzimy całe wyrazy, nie litery, odrazu je czytamy- tak działa nasz mózg. Dlatego aby widzieć litery musimy bardziej się skupić. Niektóre zestawy liter, które nie wyglądają ze sobą dobrze łatwo jest wyłapać (np. VA), ale inne wymagają nieco większej uwagi. Kiedy nie jesteście pewnie czy kerning jest w porządku, możecie użyć pewnego tricku, polegającego na odwróceniu tekstu do góry nogami. Wtedy ciężej jest nam przecyztać dane słowo, a dobrze widzimy sam kształ liter.

Niestety, często musimy ingerować w to, jak font wygląda.
I nie dlatego, że font został źle zaprojektowany. Tak samo jak kiedyś bloki z litermi miały pewną wielkość, tak samo teraz istnieje jakaś pusta przestrzeń wokół litery. Ale z racji, że niektóre litery są węższe od innych, bądź mają taki a nie inny kształt, musimy tę przestrzeń zmniejszyć, ale tylko wtedy, kiedy zestawiamy ze sobą
dane litery. Dlatego właśnie projektant tworząc fonta, tworzy często pary kerningowe, czyli pary liter, które wymagały ingerencji. Często możemy takie pary znaleźć w panelu Glify, ale nie są one dostepne we wszystkich fontach.


Skąd mam wiedzieć, kiedy kerning jest dobry?

Właśnie, skąd? Niestety - musisz to wyczuć. Nie ma żadnego tajemnego algorytmu na to, jak obliczyć prawidłowy kerning. Robi to nasz mózg:) Dobrze jest nieco poćwiczyć, aby zrozumieć na czym to w ogóle polega. Potem zaczniesz już zwyczajnie
widzieć kiedy i gdzie trzeba coś zmienić. Niedawno natrafiłam na świetną gierkę, w której można poćwiczyć ustawianie kerningu. Myślę, że jest super na początek, aby go w ogóle zrozumieć. Polecam zajrzeć tutaj.






Litery warte szczególnej uwagi

Wielkie litery zwykle wymagają podkręcenia kerningu, rzadko zdarza się, że możemy nie robić z nimi nic:) Z małymi literami jest już trochę lepiej, zwykle są tak zaprojektowane aby dobrze wyglądać razem. Mimo wszystko - jeśli używamy dużego rozmiaru fonta zwykle musimy coś poprawić.
Najbardziej problematycznymi literami są te, które nie wpisują się łatwo w prostokąt, w swój blok, np zestawy liter: Av, Aw, Ay, Fa, Fe, Fo, Kv, Kw, Ky, LO, LV, LY, PA, Pa, Pe, Po, TA, Ta, Te, Ti, To, Tr, Ts, Tu, Ty, UA, VA, Va, Ve, Vo, Vr, Vu, Vy, WA, WO, Wa, We, Wr, Wv, Wy i wiele innych.


Leading - czyli Interlinia

Jest to odległość między liniami tekstu. Jest to tak samo ważny
i tak samo pomijany aspekt, jak kerning czy tracking. Aby tekst był czytelny, musi mieć wystarczającą ilość oddechu, tzw. white space. Inaczej będzie się zlewał podczas czytania, nasze oczy będą się męczyć i czytanie będzie denerwować. Nie wspominając już o tym, że taki tekst jest zwyczajnie nieestetyczny. I my, jako designerzy powinniśmy zwracać na to szczególną uwagę.
Na przykładach poniżej widać jak bardzo interlinia przyczynia się do "czytelności" tekstu (jeśli istnieje takie słowo:)). Tekst po lewej jest ciasny, po pewnym czasie mieni się w oczach od czytania go. Tekst po prawej jest czytelny, ma dużo lekkości.
A wiadomo, nic tak nie odstrasza czytelnika jak dużo tesktu napisanego maczkiem, którego czytanie po prostu męczy.

Word spacing - czyli odległość między słowami

Pamiętajmy o tym, żeby słowa nie zlewały się ze sobą. Odległość między nimi musi być na tyle duża, aby było czytelne kiedy kończy się jedno słowo, a zaczyna drugie. Nawet jeśli mozna się tego domyśleć (choć nie zawsze, są słowa, które mogą znaczyć co
innego razem, co innego osobno, bądź np. połączone są błędem - np. nie z przymiotnikami w wyższym i najwyższym stopniu, lub po prostu). Zlewające się litery, czy słowa po prostu nie są estetyczne. To powinien być najważniejszy argument.
Jak to wszystko ustawiać?


Tracking


Kerning

Mimo ze przy pomocy illustratora mozemy ustawic kerning metryczny i optyczny, to jednak najlepiej jest, wg mnie, ustawic go samemu. Czasem roznice między odległościami i kształtem
liter są tak duże, że jeden algorytm zwyczajnie nie daje sobie rady. Na rysunku poniżej pokazuję jak ustawić kerning manualnie:

Interlinia


Word spacing

Na dziś to wszystko! A w następnej części...

Glify,
panel Typografia
panel Akapit
umieszczanie tekstu w blokach, kształtach i na ścieżkach
dodawanie efektów specjalnych
zamiana tekstu na krzywe
łączenie ze sboą bloków tekstu - przepływanie tekstu
Lubisz czytać mojego bloga? Poleć go znajomym!

4 komentarze:

  1. Super ;) Bardzo pomocne !!! Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  2. "Muszę wyczuć odpowiedni kerning, czy odległość między wierszami"???
    Myślałem, że to się nazywa INTERLINIA...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. CZY to nie to samo co CZYLI

      Usuń
  3. Fajnie zmienia się odległości między WYRAZAMI w InDesign:
    http://www.idg.pl/news/123608/zwiekszanie.odstepow.miedzy.wyrazami.indesign.html
    Stosuje się to do całego zaznaczonego tekstu (nie trzeba klikać w odstępie miedzy każdym wyrazem).
    Czy jest podobna opcja w Illustratorze?

    OdpowiedzUsuń