sobota, 30 marca 2013

Jak wykorzystywać symbole w Illustratorze?

Untitled Document

Symbole są bardzo przydatnym narzędziem. Możemy stworzyć swoje własne biblioteki symboli i mieć do nich zawsze łatwy dostęp.

Każdy z nas ma jakieś ulubione elementy, których często używa:
czy są to poziome przedzielniki, czy ulubione ikony, czy elementy rastrowe jak cienie i blaski - nie musimy ich nigdy tworzyć dwa razy. Wystarczy zrobić to raz, potem dodać taki element do bib-lioteki symboli i korzystać z niego kiedy i jak nam się podoba.

Używacie jakiś gotowych elementów ściągniętych z internetu,
jak np.: kursory? Je również warto dodać do biblioteki aby mieć
do nich latwy dostęp i nie musieć ich szukać w swoich plikach.


Jakie są korzyści z korzystania z symboli?

Jest kilka podstawowych korzyści używania symboli:

łatwy dostęp do ulubionych obiektów,
możliwość zapisania wielu bibliotek tematycznie,
możliwość łatwej edycji symboli,
oszczędność czasu - nigdy więcej tworzenia tego samego 2 razy!
zmniejszenie wielkości pliku,
możliwość eksportowania do formatu SWF i SVG.
Symbole są przydatne szczególnie w projektowaniu do internetu. Możemy zapisać sobie wiele ikon lub przycisków, których często używamy. Potem wystarczy przeciągnąć je z panelu symboli
na artboard, aby móc je łatwo edytować, zmieniać kolory, nakładać efekty.
W internecie można znaleźć wiele ikonek, które są w formacie png. Niestety tracą one na jakości przy skalowaniu, bo przecież nie są wektorami. Z symbolami nie ma takiego problemu - wszystkie
są wektorami i możemy je dowolnie skalować!

Jak tworzyć symbole?

Tworzenie symboli jest bardzo proste i nie różni się praktycznie niczym od zwykłego tworzenia obiektów.
Można je tworzyć z dowolnych obiektów: ścieżek, tekstów, obrazów rastrowych, obiektów z siatką gradientu i grup obiektów. Wyjątkiem są niektóre grupy obiektów.

Stwórz obiekt, który chcesz przekształcić w symbol, potem:

zaznacz obiekt, który chcesz przekształcić w symbol,
przeciągnij obiekt do panelu Symbole.
wpisz nazwę symbolu (opcjonalnie),
wybierz typ symbolu (Klip filmowy dla Illustratora i Flasha),
włącz Skalowanie 9-plasterkowe (aby skalować symbol
   bez zniekształcania),
włącz opcję przyciągania do siatki pikseli (potrzebne
   do projektowania do internetu).


Skalowanie 9-plasterkowe

Na czym to polega i po co to komu? Otóż jest ot bardzo przydatna funkcja. Na poniższym przykładzie pokażę dlaczego.

Ogólnie polega to na tym, że nasz obiekt dzielony jest na 9 kwa-
dratowych segmentów, które są skalowane niezależnie od sie-bie. Elementy narożne obiektu nie są skalowane, dlatego skalowa-nie nie zniekształca obiektu.
Siatkę skalowania możemy edytować w zależności od naszych potrzeb (co jest świetne swoją drogą!).

Jak edytować 9-plasterkową siatkę przekształcania?

Jeśli podczas tworzenia symbolu zaznaczyliśmy możliwość skalowania przy pomocy 9-plasterkowej siatki skalowania, wystarczy kliknąć dwa razy lewym przyciskiem myszy na nasz obiekt.
Następnie, w trybie izolacji ścieżki zobaczymy nasz obiekt i linie pomocnicze. Wystarczy je przeciągnąć w odpowiadające nam miejsce, a potem wyjść z trybu izolacji. Gotowe!
Nakładanie efektów na symbol

Możemy nałożyć na symbol dowolny filtr lub efekt, taki jak : Rozmycie, Pochylenie, Przezroczystość, Style graficzne i wiele innych.
Musimy jednak pamiętać o tym, że jeśli zrobimy to zanim przerwiemy połączenie symbolu ta zmiana zostanie zapisana
w bibliotece symboli
.






Jak przerwać połączenie symbolu?

Wystarczy zaznaczyć nasz symbol, następnie odnaleźć przycisk Przerwij połączenie na górze ekranu.
Obok jest też przycisk Edytuj symbol - po jego kliknięciu zosta-niemy przeniesieni do trybu izolacji symbolu. Każda zmiana zostanie zapisana w biblitece symboli.
To tyle!

Opisałam tutaj tylko niektóre, najważniejsze wg mnie funkcje Symboli. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, jak zwykle odsyłam
Cię to pomocy Adobe. Ja sama z niej korzystałam pisząc ten tutorial i właściwie korzystam prawie codziennie w pracy.
Wiem, że wielu ludzi próbuje unikać czytania
instrukcji, ale to bardzo często oszczędza nam
czasu i naprawdę nie boli;)





1 komentarz: