piątek, 1 marca 2013

Jak pracować z obrazami w Illustratorze?

Untitled Document


Tworząc stronę www, katalog, ulotkę, czy nawet wizytówkę potrzebujemy często użyć obrazów. W Illustratorze nie możemy nanosić na obrazy korekt typu krzywa tonalna lub poziomy, ale to nie jest żaden problem. Nie ma potrzeby ograniczać się do jedne-go programu, skoro Adobe oferuje nam ich parę, każdy od czego innego. Użytkownicy Corela lub Xary,chcąc projektować w Illustra-
torze będą musieli przestawić się na system pracy proponowany przez Adobe.

A jaki to system? Więcej poniżej, zapraszam! :)

System pracy Adobe polega na tym, że używamy do naszych projektów tych programów, które są do tego stworzone.
I tak: Photoshop jest świetny go wszelakiej grafiki rastrowej, edycji zdjęć, znowu średnio radzi sobie z grafiką wektorową i tekstem,
w czym świetny jest Illustrator. Aby stworzyć katalogi i wielostro-nicowe broszury najlepiej użyć InDesigna. Aby katalog był interak-
tywny lub zawierał formularze najlepiej użyć Acorbata, itd.

Przy two rzeniu stron www, a o tym będzie mowa w tym tutorialu, używam zwyklee dwóch programów: Illustratora i Photoshopa.
Te dwa narzędzia wspaniale ze sobą współpracują, ułatwiając
i przyspieszając moją pracę. Niektórzy mogliby powiedzieć:
po co używać dwóch programów, skoro mogę zrobić wszystko
w Photoshopie? Otóż tak, możesz zrobić wszystko w Photo-shopie. Ale wiele rzeczy będziesz robić wolniej, wielu rzeczy
nie będziesz mógł zrobić. W Adobe nie bez powodu stworzyli parę programów wyspecjalizowanych w konkretnych dziedzinach
(i uwierz mi, nie tylko po to, żeby więcej zarobić). Nauczenie się operowania paroma najważniejszymi i najbardziej przydatnymi sprawi, że będziesz pracować szybciej, efektywniej i lepiej.

Jak wygląda proces pracy z obrazami w Illustratorze

Aby efektywnie pracować projektując np. stronę www używając jednocześnie Ai i Ps należy pamiętać o najważniejszej rzeczy:

Nie osadzaj obrazów umieszczonych
w Illustratorze.


Dlaczego? To bardzo ważne - jeśli umieścimy obraz w Illustratorze i go zakotwiczymy - nie możemy go już edytować w Photoshopie.
Dodatkowo, zwiększy nam się bardzo waga pliku.

Prawidłowy proces powinien wyglądać w ten sposób:

umieszczamy obraz w Illustratorze (Plik » Umieść, lub po prostu    przeciągamy obraz z przeglądarki systemowej do Illustratora)
nakładamy na nasz obiekt maskę (opcjonalnie; jak to zrobić    dokładnie wyjaśniam poniżej))
jeśli chcemy edytować obraz, klikamy na niego i zaznaczamy    Edytuj oryginał - najlepiej umieszczać pliki psd, wtedy ilekroć    zmienimy coś w takim pliku uzywając Photoshopa, w Illustra-
   torze zostanie on automatycznie uaktualniony.
   Jeśli chcecie przesłać komuś swój plik Illustratora, musicie albo osadzić obrazy, albo dołączyć do maila oryginały obrazów.
   Inaczej ta osoba zwyczajnie nie będzie ich widzieć.
Łącza - edycja ścieżki umieszczonego obrazu

Osadzania obrazów używamy wtedy, kiedy chcemy, aby dany obraz był traktowany przez Illustratora jako kolejny obiekt z wew-nątrz pliku, nie jako zalinkowany obiekt z zewnątrz. Co ważne, osadzony obraz zwiększa wagę naszego pliku. Ja rzadko używam tej opcji, właściwie, jeszcze nie była mi potrzebna. Najczęściej umieszczam obrazy i nakładam na nie maski przycinania.
Możemy zmienić umieszczony (nieosadzony!) obraz w obrębie maski przycinania.
Co to znaczy? To znaczy, że jeśli umieściliśmy jakiś obraz, który miał być np. tłem dla naszej strony www, ale zmieniliśmy zdanie
i chcemy wstawić tam inny obraz - wystarczy, że użyjemy panelu Łącza.
Edycja oryginału obrazu

Obraz, który umieściliśmy w Illustratorze może być przez nas łatwo edytowany w Photoshopie. Potem każda zapisana zmiana zostanie automatycznie auktualizowana. Ja zwykle umieszczam
w Illustratorze pliki psd.
Przykładowo, moja strona ma mieć slideshow. Ten slideshow ma składać się z paru zdjęć (które automatycznie mają się zmieniać). Zdjęcia mają być np. owocami wyciętymi z tła. Co wtedy robię?
Po prostu przygotowuję takie zdjęcie w Ps (wycinam owoce z tła, poprawiam ich wygląd, tony, jasność, itp). Potem zapisuję jako plik psd. Następnie umieszczam go w Illustratorze, gdzie mam zaprojektowaną stronę. Nakładam na obraz maskę przycinającą
(o wielkości mojego slideshow'a) i gotowe. Projektuję sobie resztę strony, czasem nakładam jakieś wektorowe elementy na to zdję-cie, a Illustrator traktuje je jak kolejny obiekt. Potem, kiedy chcę przesłać klientowi różne widoki strony, różne etapy slideshow'a, zwyczajnie edytuję łącze, wstawiam w swoją maskę przycinania
w Ai inne zdjęcie i zapisuję podgląd jako png. Czyli - Mam jeden plik, stronę zaprojektowaną w Illustratorze - i parę zdjęć, które tam umieszczam. Każde ze zdjęć mogę edytować w dowolnym momencie w programie do tego przeznaczonym. Natomiast
w Illustratorze łatwo pracuję z tekstem, przyciskami i innymi elementami, które są wektorowe.
Przycinanie maskami

W Illustratorze mamy do dyspozycji dwa rodzaje masek: przycina-nia i przezroczystości. Jedna służy do tego, by przyciąć ostro obiek-
ty lub umieszczone obrazy. Druga służy do tego, aby przyciąć obiekty albo obrazy płynnie.
Używam masek przycinania bardzo często. Są łatwe w obsłudze
i bardzo przydatne. Poniżej pokażę przykłady.





Maski przycinania

Umieszczamy obraz, potem tworzymy obiekt, który będzie nam go przycinał i ustawiamy go nad obrazem. Następnie zaznaczamy
oba obiekty, klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy Utwórz maskę przycinającą.

W taki sam sposób można przyciąć obiekt lub grupę obiektów utworzonych w Illustratorze. Kształ masek można zmieniać: możemy zaokrąglać im rogi, lub nadawać ciekawe kształty, edytując ich punkty kontrolne (narzędzie Bezpośrednie zazna-czanie - A).

Aby edytować obiekt z maski przycinania, możemy zaznaczyć go narzędziem Bezpośrednie zaznaczanie lub kliknąć na maskę dwa razy lewym przyciskiem myszy aby wejść w jej zawartość (Esc aby wyjść).

Aby zwolnić obiekty z maski przycinania należy zaznaczyć całą grupę (obiekt i maskę przycinania), kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać Zwolnij maskę przycinania.




Możemy nadawać maskom różne kształty i efekty, takie jak obrys, cień, efekty dotyczące zmiany kształtu obiektu, itp.
Pamiętajcie, że zawsze możemy łatwo zmienić zawartość maski.


Maski przezroczystości


A co, jeśli chcemy, aby jakiś obiekt płynnie nam zanikał? Do tego właśnie służą maski przezroczystości. Tworzymy obiekt, który
chcemy przyciąć (lub umieszczamy obraz), następnie z panelu Wygląd wybieramy Przezroczystość i Utwórz maskę przezroczystości.





Maski przezroczystości, podobnie jak przycinania, można edytować (kształt - edytując punkty kontrolne, nadawać efekty - np. Rozmycie).
Poniżej kilka przykładów masek o różnych kształtach i efektach:

Podsumowanie

Illustrator daje nam szereg możliwości edycji obrazów - wystarczająco dużo, aby wygodnie zaprojektować stronę www.
Jak zwykle polecam popróbować i odkryć te wszystkie wspaniałe możliwości!:)

1 komentarz:

  1. Pytanie jedno- czy można edytować ścieżkę wektorową w photoshopie, bez zrastrowania jej? Moja praca wygląda tak, że tworzę lineart (ścieżkę) w illustratorze, ewentualnie tam też wypełniam kolorem, a cienie i rozjaśnienia, bo takich opcji AI już nie ma, chciałabym zrobić w Photoshopie (obie wersje cs2). Czy to będzie działać w ten sam sposób, tzn, ustawiam jako obiekt inteligentny i nie dochodzi do zrastrowania?

    OdpowiedzUsuń