piątek, 6 lipca 2012

Jak obrócić obiekt wokół własnej osi? Adobe Illustrator CS5.



Wydaje się proste, a wielu sprawia problemy (podobnie jak akcje w Photshopie).

Jak to mówi mój znajomy, Michał: "dobry dizajner, to leniwy dizajner". Tak więc ułatwiajmy sobie pracę jak możemy.


Powiedzmy, że chcemy stworzyć prosty obiekt, jak ten:








Moglibyśmy oczywiście męczyć się z obracaniem płatków pod odpowiednim kątem, 
ale po co? Można to zrobić w parę sekund.




Na początku wstawiamy środek kwiatka.


Potem tworzymy nasz płatek: wstawiamy kolejne koło i modyfikujemy jego kształt: przeciągamy dolny punkt w dół, narzędziem "Bezpośrednie zaznaczenie" (A).






następnie przekształcamy punkt w ostry róg.


i płatek gotowy.

Przechodzimy do meritum - obracanie obiektu wokół własnej osi.

Ustawiamy nasz płatek nad kółkiem, wciaskamy na klawiaturze R (narzędzie do obracania: Rotate), następnie wciskamy Alt i  zaznaczamy miejsce, wokół którego chcemy, aby nasz płatek się obracał (w tym przypadku jest to środek kółka).
pojawi nam się wtedy okno z ustawieniami obracania:
Illustrator liczy za nas. Wystarczy, że wpiszemy równanie 360/8 (a on obliczy, o ile stopni nasz płatek ma się obrócić; dodatkowo, zaznaczając "Podgląd" możemy widzieć jaki będzie efekt). Klikamy "Kopiuj" (gdybyśmy wcisnęli "OK", nasz obiekt przesunąłby 
się, ale nie powielił).
Oto efekt: nasz płatek przesunął się i powielił. Myślicie, że teraz trzeba będzie powtarzać cały cykl 8 razy? Nic bardziej mylnego. Ctr + D załatwi sprawę. Spróbujcie sami:)


P.S. Tutorial ze specjalną dedykają dla Zbyszka Flakusa.




























4 komentarze:

  1. Kapitalne. Nie wiedziałem, że można z góry określić ile płatków może być ;-) Zawsze liczyłem ręcznie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że dzięki mnie oszczędzisz sobie czasu i pracy:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super! A ja się tak z tym męczyłam :) OLa

    OdpowiedzUsuń
  4. Super! Dzięki za świetny blog!

    OdpowiedzUsuń